Siapa Sebenarnya Khaby Lame

 

                                                                    Khabane Lame, 21

        Jika anda seorang pengguna aplikasi TikTok, sudah pasti anda tidak asing dari Khaby Lame dan video-videonya yang mencuit hati pengguna seluruh dunia. Juga dengan gaya tangan ikonik beliau yang menunjukkan setiap perkara boleh diselesaikan dengan cara yang mudah, kenapa perlu merumitkan?


SIAPAKAH KHABY SEBELUM DIKENALI DUNIA?

        Khabane Lame, lahir pada tanggal 9 Mac 2000, berasal dari Senegal dan merupakan seorang Muslim. Beliau telah menetap di Chivasso, Itali sejak beliau berumur satu tahun. Mempunyai tiga orang adik beradik dan bekerja sebagai seorang pengendali mesin di CNC Machine sehinggalah beliau dipecat pada Mac 2020 kesan dari pandemik covid-19 dan akhirnya beliau menjadi seorang penganggur.

        Sewaktu didalam dunia pengangguran, beliau mula berkecimpung dalam dunia TikTok. Beliau mendapati terlalu banyak perkara dan konten yang dianggap merumitkan keadaan, kenapa tidak guna cara yang lebih mudah? Dari situ beliau mula membuat video yang membalas kepada perkara-perkara rumit tersebut dengan menunjukkan cara yang lebih mudah, tanpa berkata apa-apa. Video itu mendapat sambutan ramai dan tular diseluruh negara. Dengan itulah, Khaby yang kita kenal hari ini, yang merupakan pengguna TikTok kedua terpopular didunia dengan pengikut seramai 115 juta menjadi ikon kepada "simplicity" atau memudahkan perkara yang mudah.


sumber:
- Wikipedia.org
- Youtube.com

Catat Ulasan

1 Ulasan

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)

close