Kabel Usang, Lebih 30 Jam Terputus Bekalan Elektrik

LABUAN: Lebih 30 jam sebahagian besar penduduk Kampung Patau-Patau 1 terputus bekalan elektrik. Menurut sumber, terdapat laporan daripada penduduk kampung yang mendapati berlakunya kabel terbakar. Susulan itu, bekalan elektrik telah diputuskan sejak sekitar 6:30 petang semalam atas faktor keselamatan dan kerja-kerja baik pulih. Namun demikian, kerja-kerja baik pulih hanya dilakukan pada keesokan harinya.

Sehingga artikel ini diterbitkan, bekalan elektrik di sebahagian besar kampung air tersebut telah terputus lebih dari 30 jam dan sebahagian besar penduduk kampung terpaksa 2 malam bergelap. Kerja-kerja pembaikan juga terus dilakukan walaupun keadaan cuaca sedang hujan.
Kampung Patau-Patau 1 merupakan sebuah kampung air tradisional terawal di Wilayah Persekutuan Labuan dan mempunyai infrastruktur asas yang mencukupi seperti bekalan air, elektrik, sistem kumbahan dan jambatan konkrit yang dilengkapi dengan lampu jambatan.

 Namun, peyelenggaraan yang kurang cekap menyebabkan beberapa kemudahan kampung ini boleh membahayakan penduduknya dan orang yang berkunjung ke sini. Misalnya, sistem pendawaian yang usang dan tiang jambatan konkrit yang sudah banyak mengalami keretakan lebih-lebih lagi fasiliti ini telah dibangunkan sejak 20 tahun lalu. Semoga pihak berwajib mengambil serius terhadap perkara yang ini sebelum berlaku perkara yang tidak diingini.


Catat Ulasan

0 Ulasan

close